Jak správně nabíjet baterie

Podělte se prosím o své zkušenostiJiž několikrát jsem měl s kamarádem debatu o (ne)vhodném způsobu nabíjení baterií. Nezdálo se mu správné, že baterii v mobilu (typ Li-Ion) nabíjím kdykoli je telefon v dosahu nabíječky. Argumentoval jsem tím, že v PDA je taktéž baterie typu Li-Ion, přístroj mám v nabíjecí (synchronizační) kolébce často celý den a nemám pocit, že by tím baterie v iPAQu nějak strádala. Jediné čím si nejsem zcela jist je to, zda častým (prakticky denním) nabíjením ne zcela vybité baterie nesnižuji její životnost.

Jakým způsobem nabíjíte baterie v mobilních zařízeních?

13 thoughts on “Jak správně nabíjet baterie

  1. Baterie typu Li-on by se neměly vybíjet úplně, proto jim časté nabíjení neškodí. V tom se liší od baterií typu NiMH – těm naopak prospívá když se vybijí úplně.

  2. Souhlasim se Swoopem… Jinak jsem ale někde zaslechl, že jednou za čas, by se Li-on baterie vybít měla. Co je na tom pravdy ale nevim.

  3. Ja teda na nejake spravne nabijeni kaslu. Jeste si budu psat do diare, kdy muzu dat telefon do nabijecky, ne?:-) Stejne v 90% pripadu je ta elektronika zastarala driv, nez se stihne vymlatit baterka a clovek uz ma davno novy telefon, pda nebo cokoliv jinyho. A kdyby ne – nova baterka snad neni takovej problem, ne?

  4. Me by spis zajimalo, jestli se musi Li-onka dobijet az do konce. Jestli ji smim s nabijecky sundat driv, nez je cela nabita, protoze tak to pravidelne delam 🙂

  5. Li-ionky se nesmi zcela vybit (muze pak dojit az k fyzickemu poskozeni clanku), ale to vam stejne telefon nebo PDA nedovoli. Ty se vypnou uz v okamziku kdy se k te hranici zacnete teprve blizit. Nabijet se mohou kdykoliv, stejne tak jim nevadi kdyz je odpojite od nabijecky kdyz nejsou zcela dobite. Maji proste jen jisty pocet nabijecich cyklu ktere vydrzi a az ho vycerpate (coz pri castem dobijeni poloprazdne baterie nastane o neco drive), tak kapacite baterie vyrazne klesne a bude to chtit koupit novou…

  6. li-ionky maj snad nějakej spodní limit pod který nesmí jít jinak se poškodí. ne že by vybouchly ale sníží se razantně kapacita. jinak těmto baterkám přímo prospívá, když visí na nabíječce. nevim z fyzikálního hlediska proč, ale je to tak.

    narodíl od NiMH které by se měly občas vybít a nabít nadoraz při vypnutém zařízení, protože u nich funguje "paměťový efekt", kdy při ČASTÉM neúplném nabití nebo vybítí si baterka pamatuje tyto hranice a pak se třeba zdá, že je vybitá i když tam energie nějaká pořád je, stejně tak při nabíjení, kdy se nabije za překvapivě krátkou dobu.

    po několika "plných" procesech nabití a vybití (sakra, tyhle dvě slova už píšu snad po tisícátý :)), tento efekt zmizí.

  7. nj ale tam je asi 150 protichůdnejch názorů… bůhví co je teda pravda.. článek řiká něco jinýho a lidi taky

  8. Baterky mají sloužit jejich majiteli a nikoliv majitel baterkám. Nehodlám neustále myslet na optimální stav a maximální životnost. Kdykoliv si vzpomenu, šup s nimi do nabíječky. Snížím-li tím během roku jejich kapacitu a zkrátím-li jejich životnost dejme tomu o třetinu, nevadí. Nové nestojí tolik, abych musel baterkám sloužit jako otrok…

  9. úplné info viz petr.
    jejich menší samovybíjení a počet nabíjecích cyklů by jim dovolil mnohem delší životnost než nimh, ale vzhledem k agresivitě lithia jdou za 3 roky stejně do kytek, čili nějaké větší ohledy měly smysl jen do nimh.
    ve founu teď spoléhám na li-pol, doufám že se plast nenechá lithiem jen tak sežrat. jde spíš o ty krámy kde je baterka součástí krytu a člověk pak kvůli nesehnatelnosti vyhodí celého founa.

  10. Li-ionMobil neřeším, minulej rok jsem si koupil N5300 a dost často volám. Denně provolám tak dvě hodiny minimálně, někdy třeba i pět. Baterka mi vydrží, když náhodou nevolám tolik, necelý dva dny a pak musí na nabíječku 😉 Není můj pán, ale já její, takže se bude řídit, podle toho, jak já chci. Stejně jí nabíjím skoro každou noc nonstop..

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *