Jak řidiči přicházejí o iluze

Matějská na čtyřech kolech


Sobotu jsem strávil v areálu Polygonu Most, kde jsou k dispozici kluzné plochy pro nácvik zatáčení z kopce a do kopce na umělém svahu, rovinné kluzné plochy s možností nácviku vyhýbacích manévrů, příčné vodní bariéry, velká kluzná plocha s hydraulicky ovládanou uhýbací deskou, aquaplaningový modul či malá kruhová dráha s kluznou plochou pro nácvik jízdy a brždění v zatáčkách.

Při teoretické přípravě se dozvíte, že boční náraz autem v malé rychlosti je rizikovější než čelní náraz ve vyšší rychlosti, že na zimu je lepší pneumatika širší než užší a že při čelním střetu dvou aut se jejich rychlost nesčítá. Při jízdě mezi kužely následně zjistíte, že zatáčení volantem pouze levou rukou (tzv. mytí talířů) s pravou na opěrce či řadící páce dokáže instruktora pořádně rozčílit. A když pak při smyku bleskově vyšlápnete spojku a volantem točíte proti směru otáčení zadní části vozu, ale auto až po střechu nabité elektronikou si stejně dělá co chce, ztratíte poslední zbytky iluzí, že máte život ve svých rukou.

Za pomoc při natáčení děkuji LANGUSTOVI.

19 thoughts on “Jak řidiči přicházejí o iluze

  1. bravo…Bravo Laco, tomu říkám příspěvek k zvýšení aktivní bezpečnosti provozu 🙂

    Jen si dovolím opravit jednu nepřesnost: Na zimu je skutečně šiší pneumatika lepší, ovšem musí jít o Zimu s velkým Z. Jinými slovy – pokud by si pan Lada vybíral obutí svého samohybu, optimální vobou by byly širší gumy. Ve chvíli, kdy se bavíme o zimě jaká byla letos (a jaké budou IMHO stále častěji) – déšť a déšť se sněhem, jsou lepší pneu užší.

    A ještě si dovolím drobný útok proti elektronice v autech. ABS, ESP, EDS a jsou fajn věci. Věřím, že u začátečníků a u některejch ženskejch je to skvělej vynález, co může uštřit nejen tisíce za pomačkaný plechy, ale i lidský životy.

    Ovšem zároveň s tím mrví řidičské schopnosti většiny řidičské populace. S autem plným elektroniky máte jen málo šancí pochopit jemnosti řízení na mokru, sněhu nebo ledu. Ty drobné náznaky, které vám pomáhají se „učit řídit“ auto vyřeší za vás.
    Většina řidičů má tendence spoléhat na elektroniku víc a víc… a když to jednou přeženou a elektronika už fyziku „neočůrá“, nebejvaj následkem jen pomačkaný plechy…

  2. Petre, tleskam. horsi je, ze ted vubec netusim, co mam koupit za auto, ktere sice dobre jezdi, ale tyhle nesmysly nema.

  3. auto2 Roj: je to jednoduché – stačí vybrat auto, u kterého jdou tyhle fičury vypnout.

    A pokud něco takového není možné (výběr auta ovlivňuje zaměstnavatel, manželka, nebo by tohle bylo jediné mínus vysněného vozu), pak stačí dodržovat jediné pravidlo. Nejezdit na „blikání“- tzn. nebrat blikání esp& jako výzvu k přidání, ale naopak k ubrání. blikající esp naznačuje, že něco děláte špatně a auto problém řeší za vás.

    A pokud chcete být opravud dobrým řidičem – stačí k tomu cca 50t kč. Za 20 koupit slušnýho rapida, za cca 15 generálku motoru + výměna některých komponent (ostřejší vačky a spol), zbylých 15 investovat do podvozku – a slusšnejch gum. A s tímhle autem se člověk naučí opravdu jezdit…

  4. Petre, mam najeto pres milion kilometru a rozhodne nejezdim pomalu 🙂
    A moje tojotka zacina dosluhovat a fakt nevim, co ted. Auris je elektronikou uz docela precpanej. Co podobneho? Rada draha.
    Francouzska auta nechci, vybiram jen ja osobne 🙂

  5. to Petr K.ad UVĚDOMĚLOST:
    Ještě netleskej, teprve teď v sobotu jsem si totiž vybral dárek, kterej jsem dostal o Vánocích. Ale slibuji, že když ne každej rok, tak alespoň každej druhej rok se na kurz přihlásím znovu (přeci jen cena 5.000 Kč za pár hodin ježdění není zrovna lidová). Z průběhu kurzu jsem byl nadšenej, ale domů jsem odjížděl otrávenej. Vůbec mě cesta nebavila. Jezdil jsem i dneska a nějak se vytratila radost z jízdy. Zjistil jsem, že mám problém s držením volantu. Řídit jednou rukou po většinu cesty sice člověk zvládá v pohodě (stejně jako „mytí talířů“ ve městě), ale na řešení krizovejch situací to rozhodně vhodný není. Ale když se snažím držet způsobně volat na doporučovaných „tři čtvrtě na tři“, tak si prostě připadám jak magor.

    ad ŠÍŘE ZIMNÍCH PNEU:
    Souhlas. Ale instruktor se snažil vyvrátit mylný předpoklad, že na sněhu víc klouže širší pneu. Jeho argumentem bylo, že v případě moderních pneumatik již nerozhoduje ani tak tvar vzorku, jako spíše chemické složení „gumy“. A čím širší pneu, tím více chemie a tím lepší přilnavost k povrchu.

    ad ELEKTRONIKA V AUTĚ:
    Za nejzásadnější systém považuji ABS (tleskám Škodě, že jej dává do VŠECH nových Fabii). V krizové situaci drtivá většina řidičů dupne na brzdu a u auta s ABS tak existuje alespoň jistá šance, že kola poslechnou rozkazy volantu. Přesto nelituji, že jsem při koupi auta investoval nějakejch dvanáct tisíc do ESP, ale po sobotním kurzu na něj rozhodně spoléhat nebudu.

  6. to RojAsi to ode mě nevezmeš jako objektivní názor, ale vykašli se na nějakýho Aurise a jdi do OII. Věř, že nebudeš litovat.

  7. to PikiDíky za pochvalu videa. Plná verze co už mám vypálenou na DVD má šest minut a zvlášť v té „hudební“ pasáži jsem si vyhrál s dynamikou songu od SUM 41 a se záběry ostatních klouzajících kolegů. Ale třeba by se jim nelíbilo, že se záběry jejich auta povalují někde na netu, tak jsem vystříhal všechno až na Octavii II RS, která byla nejhezčím autem kurzu, a tak jsem si její přítomnost v tomto videu neodpustil (zdravím do Žatce!).

  8. 2 MzKJa jsem si tam klikl a zasnu!

    O veci, ktera je kristalove jasna, ze vede dvacetikilova debata!!!! A dokonce se tam nejaky blb ohani diplomem z aplikovane fysiky! Doufam, ze mu ho uz sebrali, pac ho snad nekdo nabonsoval 🙂

  9. auto2Roj: na radu, která by měla smysl bych potřeboval vědět víc podrobností – jestli chceš, napiš mi na pkr (at) email.cz a třeba na něco přijdem.
    btw – vždycky mě pobaví, když na podobný dotazy lidi na fórech dostávaj odpovědi typu „kup si seata, ten je super“ nebo „strejda má hondu a je best“…

    mimochodem – mě se zas francouzský auta hrozně líběj. teď mám 406tku a nemůžu si ji vynachválit. ale znám důvody tvých obav 307ma byla první dva roky peklo na zemi, 206 je kromě designu popelnice…

  10. auto2laco: i tak tleskám – tys zvolil bezpečnost, já čumendu. Minulej víkend jsem si taky vybral dárek vyhlídkovej let – část severní čechy + krásy českýho ráje.

    ještěd s odlesky slunce, trosky ve svitu zapadajícího slunce nebo humprecht koupající se v lesích a tonoucí v lehkém oparu sice stál za to, ale škola smyku to není…

    ad řízení: řídím v poloze „když si slečno lehnete vedle mne, budeme se opalovat nahoře bez“ (hodně sklopené sedadlo,pravá ruka na sedačce spolujezdce) a do „střehu“ s rukama na volantu přicházím až těsně před krizovou situací. Pokud ke krizové sitaci dojde dřív než ji jako krizovou ohodnotím já, holt budu mít smůlu…

    ad elektronika:
    nelituj ničeho – jak abs tak esp jsou skvělý věci, ale jsou to prostředky pro případ nouze. pokud je tak člověk bere, je to OK. mě vadí, že celá řada lidí je bere jako berle. už se mi po několikátý stalo, že mě vezl známej v autě (a nebylo to jen s červeným déčkem a íčkem) a pořád mě upozorňoval jak mu to suprově jede a že mu furt bliká esp…

    Mimochodem – pokud bych šel do nějaký škodovky, tak by to bylo RSo v kombíku. Buď v modrý, nebo ještě lépe v bílý barvě s dvoulitrovým benzínem. Mňam…
    A škoda, že minulou generaci fábie nebylo RSo v kombíku – ideální auto pro manželku – úsporný, žádnej šnek a přitom nenápadný…

  11. to PetrK: Měl jsem Rapida, měl jsem i Erko, ostatně i ‚klasického‘ Favorita. Ale až silnější auto s motorem 1.8 a 100 koníky mě naučilo jezdit. Když jsem měl škodovku, musel jsem si dokázat jaký jsem řidič a že dokážu jezdit rychle. S vědomím že mám pod kapotou víc koní než většina škodovek a podobných aut jsem začal jezdit daleko opatrněji a dokonce i pomaleji 😉 Všem ‚závodníkům‘ s jejich 1,2 Fabiemi nebo 1,4 Oktavkami se už jenom směju. Kromě toho je tu ale největší problém – když do tebe někdo narazí v tom tvém Rapidu, tak sbohem a šáteček. Proti současným autům dopadne tahle barierová zkouška jednoznačně 🙁

    A elektronika? ABS nebo ESP je fajn, ale nejsou všespasitelné. Jak už tady bylo – jakmile zasáhne do řízení tak už je sakra zle a je potřeba zpomalit a uvědomit si jak k tomu došlo. Jenže ‚moderní řidiči‘ jsou právě kvůli té elektronice v pocitu bezpečí a klidně ještě přídají. Však o co jde, mají tam přece ‚chytrý aktivní podvozek‘ a jejich auto stálo mega, tak si s tím nějak poradí. Jich se takové hlouposti jako fyzika netýká.
    A ještě k ABS – zažili jste někdy ABS v kombinaci s letními gumami na zmrzlé silnici? V takové situaci je člověk rád za klasickou ruční brzdu, jinak takové auto absolutně na brzdy nereaguje…

  12. První zatáčka zvládnutá dobře, ale relativně malou rychlostí. Ta druhá atrakce byla zábavnější 🙂

  13. to PiDiBiKdybych Tě neznal, tak si budu myslet, že to myslíš vážně a musel bych Tě mít za IGNORANTA. Takhle vím, že je to od Tebe pouhá provokace.

Napsat komentář: Vojta, alias etigo :) Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *