Bohdan Sláma: Divoké včely

Zbytečný výlet do jednoho z paralelních světů


Debut Bohdana Slámy na mě před lety silně zapůsobil. Syrový obraz zapadlé vesnice kdesi v Sudetech byl nahony vzdálen kýčovitým pozdravům z českého venkova v podobě filmů Vesničko má středisková nebo Slunce, seno a pár facek. Proto jsem se zaradoval, když jsem Divoké včely minulý týden objevil v programu České televize.

Těšil jsem se, až si připomenu atmosféru autentického záznamu ze světa, kde porcelánový jelen v říji je vrcholem vkusu, kde lokální kopie Majkla Džeksna je největším kulturním zážitkem, kde výherní automat má vyšší IQ než všichni štamgasti dohromady, kde naději na přežití dává půldecka zelené v plastovém kelímku a kde hodiny navždy zpozdily se o dvacet let.

Potvrdil jsem si, že film má atmosféru. Ale už nic jiného. Jeho děj spěje od nikud nikam, stejně jako životy jeho aktérů. Po dalším výletě do beznadějného světa divokých včel, po kterých nezůstane med ani žihadlo, už netoužím.

28 thoughts on “Bohdan Sláma: Divoké včely

  1. když to vydržím, na podobné filmy občas koukám kvůli obsazení (vilhelmovka je můj oblíbený plyšák). ale proč toto režisér natočil jsem nepochopil.

  2. Je to dobrý film, ale někteří lidé ho prostě nepochopí. Očekávají… a ono přijde něco jiného.
    U lidí co sbírají plyšáky se není co divit…

  3. Slunce, seno a pár facekSlunce, seno a pár facek? To jsi s vkusem opravdu úplně jinde 🙂

  4. DIVOKÉ FACKY[3] Ach jo, tihle kolemjdoucí „intelektuálové“… Troškova vesnická trilogie je řemeslně dobře zpracovaná a za hranici mého vkusu jde až třetí díl (erotika). Nejsou to filmy, které bych vyhledával, ale rozhodně u nich nezvracím.

  5. [3][4] Rad bych vas rozsoudil, ale jelikoz jsem zadny film zacinajici retezcem „slunce, seno“ nemel to stesti videt (a obavam se, ze to tak zustane naveky), bylo by to necestne a nesportovni.

  6. Roji,obávám se, že zase kecáš. Navíc je takové okázalé pohrdání sluncosenovou trilogií hrubě neloajální, neboť génius srandy k popukání, režisér Troska, je V.I.P. odpůrce radaru. A to bys měl vzít v potaz, voe! :-i

  7. Ano, génius srandy.

    Hovínka dělíme na 4 skupiny:
    – Ocelot (nejvyšší tuhost)
    – Kameňák (obtížně jde ven)
    – Klasická šiška
    – Sranda (ano, sranda je od slova srát)

    Divoké včely nejsou žádná sranda 🙂

  8. [7] No vidíš – a mě ten film Divoké včely sral od začátku až do konce. Hrozně mě sralo, že tam pořád ukazují bordel na vsi a jinak nic.
    Ovšem Liška (co bych nepochválila svého jmenovce 🙂 byl vtipnej.

    (Viděla jsem film kdysi z nouze v Ostravě, když jsem čekala na půlnoční vlak.)

  9. [6] @Teo, kecam pouze, kdyz hovorim k tobe. Zde jsem ale hovoril k Lacovi, coz je velky rozdil, jehoz prehlednuti muze mit pro tebe v budoucnu fatalni nasledky.

    [8] Lisko, v nasi vsi bordel neni, jsou zde pouze panske kluby!

  10. [9] No ale terazky „hovoris“ ke mně. A zase kecáš… zdRojem těch fatálních následků má bejt jako kdo? 😉

  11. Oprava 😉@Teo, tobe hovorim vzdycky pravdu, Lacovi kecam.
    Laco, tobe hovorim vzdycky pravdu, @Teovi kecam.

    —–
    A vylusteni.

    @Teo, tobe vzdy rikam totez co Lacovi
    Laco, tobe rikam vzdy neco jineho nez @Teovi

    Ted je to cele 🙂

  12. To zmatený okecávání máš nejspíš ze všech těch iProtestanskejch a antiRadarovejch aktivit. Třeba se to časem vstřebá. 😉

  13. Laco, logika je krasna hra, ale holt ne kazdy vul ji pochopi 😉

    @Teo, logiku to zadnou nema, protos ji tam nenasel.

  14. No…tak to bychom měli. Já si nechám toho vola, ty se přidrž svý hry na logiku a jdem od toho, ne? :p

  15. nechápuTyhle recenzenty a spáčilový prostě nechápu. V roce 1987 natočil Jean Claude van Damme doposud nepřekonaný filmový hit jménem Karate Tiger, který se dočkal ještě dalších šesti pokračování.

    Zde kvalitní filmová historie končí, i když hnidopichové neustále podstrkují nějaký terminátory a komanda.

    A nějaká česká sláma? Umí aspoň kop s votočkou?

  16. DRÁTĚNEJ ŠVEJKTeda Laco… že psát umíš tu vím nejenom já, ale těma hodinama co maj zpoždění… dvacet let jsi mě dostal. Dokonale gradovanej text. Velké BRAVO.

    Pokusím se o hlubomyslnou větu – udělat dobrej film je fuška… No tak tu hloubku v tom asi nenajdem, myšlénku asi taky moc ne, ale platí to… setsakra to platí.

    Přitom je to tak jednoduché. Musíš mít příběh, kterej tě vezme za srdce (Želary), musíš mít scenáristu, co napíše alespoň dvě věty, které divák už nikdy nezapomene (jo jo, je to „směroplatný“… slezte z toho lustru Donalde… stále kvoká, stále kvoká). Musíš mít kameramana (Všichni dobří rodáci) který umí kouzlit a musíš mít rejžu, co ma voko (Amadeus), srdce (Amadeus)a cit (jasně…).

    Jen tak to může klapnout. Přitom nejde o stamilóny (Lásky jedné plavolásky).

  17. TENKRÁT PO PŮLNOCI[18] GTI, dobrý film musí mít opravdu všechno cos napsal. Ale ani to nakonec nemusí stačit. Nejdůležitější je, v jakém rozpoložení se pak divák právě nachází. Zkus lehce po půlnoci vysvětlovat unavenému člověkovi, že právě začínající snímek Tenkrát na západě je jedním z nejúžasnějších filmů všech dob.

    [19] Chčije a chčije

  18. SLOGANYJo, půdička výborná i to „chcaní“ :-))). To jsou fantastické humorné slogany. Pak bych ještě akcentoval protipól „hluboké“ věty… třeba tu z Titaniku – „Je lepší být jeho děvkou než tvojí ženou…“

    Fantastické dialogy i ty slogany jsou v Casablance.

    P.S. Tentkrát na západě… jo jo, to je majstrštyk. Krásně jsi tu o tom filmu nedávno psal.

    Jak říká Bronson – „Musím už jít“ Claudia se ptá: „A vrátíš se?“ „Možná…,“ odpoví Bronson…

  19. ModonoJo, ta je výborná. Ještě je tam dobré – Jednou zemřeš, ovšem ne teď, ne tady a ne takhle…

    V Harperovi je fantastickej dialog:
    Ona a Harper jedou v jeho Porsche 356 cabrio:
    Ona (svádivě): „Harpre, proč se mnou
    jedete tak rychle, to se chcete předvádět?“
    Harper: „Dáváte otázky na které si sama odpovídáte.“
    Ona pokračuje: „Harpere, proč se vlastně rozvádíte?“
    Harper: „Dáváte otázky, na které se nedá odpovědět…“

    No a pak Čínská čtvrť… když Nicholson alias soukromé očko s rozříznutým nosem a s bobulí náplasti, na otázku: “ A bolí vás to?“ odpoví: „Ne, jenom když dýchám…“

  20. GTIČínskou čtvrt mám ráda, protože tam hraje Fay, kterou mám ráda už od Tiché dohody:-), Harpera neznám, ale většinu otázek člověk pokládá asi proto, že chce nebo nechce, slyšet něco jiného, než by si odpověděl sám:-)

  21. Modono🙂 Jo… přesně.

    Ta Fay… bravo – Tři dny Kondora, Bonnie a Clyde… ten její baret… na ten níkdy nezapomenu 🙂 No a jak píšeš, ta Čínská čtvrť, dodnes mám v sobě pocit, když jsem někdy v roce 1982 vylezl na Francouzskou z toho dokonalýho bijáku a asi hodinu mi trvalo si uvědomit, že jsem zase v realném komunolágru… Tam nosila krásné klobouky.

    Nicholson pak udělal pokračování (Dva Jakeové) a to je kultovní záležitost zejména pro dokonalé vnitřní monology (… o pravdě jsem se naučil jedno, i jeji malý kousek dokáže změnit mnoho…)

    Harper je zfilmovanej Ross Macdonald – první kniha (Pohyblivý terč) a Lew Archera filmově přejmenovaného na Harpera hrane fan-tas-tic-ky Newman, Ach… Pal Newman. Je to výbornej film z roku cca 1968. Za deset let nafilmoval ještě Návrat Harpera.

    Pak, když jsme tedy u těch soukromejch oček, udělal Caan před několika lety Případ z Poodle Springs (poslední nedokončenej Chandlerův román, který dopsal R.B.Parker, a výborně) tam je také pár dobrejch chvilek, viz. Marlowe zvedne telefon a někdo mu řekne -„Nazdar kámo, my se známe, něco od tebe potřebuju.“ A Marlowe odpoví: „Neznám nikoho, kdo mi může říkat – nazdar kámo“…

    P.S. Modono, ta Fay D. tos ťala do živého… 😉 Jdu si pusťit Tři dny Kondora. A Tichou dohodu jsem viděl též. Ta mě těžce sejmula. Pak jsem koupil i knihu (pamatuješ na tu umanutou papírovou vazbu?)a ta je též silná. Velmi silná…

    Tak to uzavřeme stylovou citací: „Zjistil jsem, že jsem si za ta léta dokonale zvykl cenzurovat svoje myšlenky a dávat pozor na to, co řeknu, takže od té doby jsem často nedovedl říct, čemu vlastně věřím a věděl jsem pouze, co smím myslet a jaká slova se od mne očekávají… “

    Hergot… tak ještě jednu od Kazana – “ To přece naše lži – vždy dobře míněné – drží tenhle svět pohromadě…“

    Tak až shlédnu toho Kondora, začtu se ještě do Tiché dohody. Dě-ku-ju, Modono…

  22. GTIpamatuju, mám to v Prvním vydání, mimochodem Tichá dohoda je jeden z mála případů, kdy film byl lepší, než kniha. No jo, to byly doby, kdy když se řeklo Douglas, myslelo se Kirk:-), to už je dávno:-)

  23. Slámova trilogieWow, to se taky dokonale trefuje do mého pocitu. Rovněž oceňuju originalitu a autenticitu ve srovnání s ostatními filmy zobrazující český venkov, ale asi bych se nepřemoh to vidět znova.

    Štěstí a hlavně Venkovský učitel, to už byla jiná káva. Ten poslední především jako film (vizuální umění), nikoli jen studentské cvičení s pár povedenými dialogy, dvěmi vděčnými postavami a s depresivním pocitem bezvýchodnosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *