Zásady bezpečné jízdy

Pár postřehu z návštěvy mostecké školy smyku


Čtenáři, kteří viděli mé hrdé video z kurzu bezpečné jízdy, mě zastavují na křižovatkách a žádají, abych se s nimi podělil o postřehy ze svého kurzu bezpečné jízdy. Je i v mém zájmu šířit mezi motoristickou veřejnost moudra vyřčená instruktorem v teoretické části kurzu.

KRIZOVÉ BRŽDĚNÍ

Srovnat kola do roviny, prudce sešlápnout brzdu a vyšlápnout spojku. Abyste mohli vyvinout dostatečný tlak na brzdový pedál (tlak odpovídající váze 70-90 kg — např. piloti F1 tlačí na brzdu vahou 120-140 kg), musíte správně sedět, tedy ne moc daleko od pedálů a ne moc nízko u podlahy. Sešlápnutí spojky je důležité, neboť po zhasnutí motoru přestává fungovat elektronika včetně posilovače řízení. Prý až 90 % aut má po nárazu do překážky zhasnutý motor.

ZVLÁDNUTÍ SMYKU

Můžete si nechat zamotávat hlavu různými obrázky znázorňujícími rozdíly mezi nedotáčivým a přetáčivým smykem a popisem, jak se při tom kterém z nich chovat, kdy dávat kontra a kdy přidávat plyn. Pokud ale nejste profesionální rallye jezdci, stačí si pamatovat jediné. V obou případech se vyplatí vyšlápnout spojku, dívat se směrem, kterým chcete jet a tím směrem točit volantem.

Telegraficky:

  • Aquaplaning vzniká už při rychlosti kolem 90 km/h
  • Při mokru je brzdná dráha dvakrát delší než na suchu, při sněhu dokonce čtyřikrát
  • Volant se drží oběma rukama v jeho nejširším místě, tedy ve stavu „tři čtvrtě na tři“
  • Vzdálenost těla od volantu by měla být 35-40 cm, ruce byste při držení volantu neměli propnout
  • U pneumatik by mělo platit Pravidlo čtyř čtyřek: Všechny 4 pneumatiky stejné, neměly by být starší než 4 roky, výška vzorku by měla být vyšší než 4 mm, zimní pneumatiky by měly být na autě alespoň 4 měsíce v roce
  • Výborná reakční doba běžného řidiče je zhruba 1 s (piloti stíhaček mají reakční čas 0,5 s), skutečnost je bohužel mnohem horší, neboť už zhruba po 5-10 minutách jízdy je pouhých 20 % myšlenek našeho mozku věnováno řízení

Výše uvedené samozřejmě neplatí pro playstationové řidiče.

36 thoughts on “Zásady bezpečné jízdy

  1. ZÁHADY BEZPEČNÉ JÍZDYPochvala za osvětu, každý se celý život učíme nejen žít, nýbrž i jezdit…

    Upoutala mě ta poučka o natočení volantu směrem kterým chci jet a tedy kterým hledím. Zde bych snad jen dodal, že to ovšem neplatí pro situace, kdy člověk kouká do zpětného zrcátka… 🙂

    Postupně budou na silnice nastupovat zmínění plejstejšnoví kovbojové. Mám z toho poměrně silnou obavu, přeci jenom narazit nosem do monitoru je nepoměrně příjemnější, než to narvat v plný pět do sousedovo vrat od stodoly.

    P.S. To vyšlápnutí spojky si člověk může ověřit, jakmile přesedne z manuálu do automatu. Tehdy si uvědomí, jak to má v krvi, jak cvičí ve vzduchoprázdnu levačkou při každém brzdění. Avšak pozor, přeučovaným manuálistům hrozí, že levačkou hamtnou v krizi na brzdu. A to je pak tanec.

    BRAVO LACO.

  2. Registrovany internetJe az dojemne, jak si tito dva kuci vzajemne pochlebuji a pochvaluji ve vsech svych prispevcich kazdou blbost.

  3. výborný tipDík za tip i inspiraci Laco.Já bych k těm 4-kám doplnil ještě 4-ky na sedadlo spolujezdce.

  4. 4×4 VE ZPĚTNÝM[1] Díky za pochvalu, GTI.

    [2] TNT, rád jsem Tě znovu dojmul. Třeba také jednou najdeš někoho, kdo Tě bude mít rád.

    [3] Tomíku, ty čtyřky na sedadle spolujezdce by měly patřit do povinné výbavy, souhlasím. Ale počítá se kojící manželka sedící na zadním sedadle?

  5. [2] ODVÁŽNÝ INTERNÁTKomu to tu píšeš, internáte? Pokud si tu potřebuješ veřejně sám se sebou něco vyřídit, bude jednodušší pokusit se alespoň o něco, co tu sklidí potlesk. Můžeš si bejt jistej, že jakmile v tvých příspěvcích zaregistruju stopu intelektu budeš to ty, koho pochválím. Zatím jsi tu však předvedl než klasického nevychovaného internetového burana. Tak příště, internáte, příště…

  6. a nejsou důležitější základy?například ten pán, kterého jsem na kruháku potkal v protisměru, by se třeba mohl naučit, co znamenají ty bílé šipky na té kulaté modré značce,

    nebo ten pán, kterého jsem potkal v jednosměrce v protisměru, by se mohl naučit, co znamená ten úzký bílý proužek na červené kulaté značce,

    nebo těch deset pánů, kteří jeli v protisměru když mě svítila už dávno zelená by se mohli naučit rozlišovat barvy na semaforu,

    nebo ten pán, kvůli kterýmu jsem musel prudce brzdit a strhnout auto málem do škarpy by se mohl naučit číst, aby si mohl zjistit, co znamenají písmenka es té ó pé…

    nač vyučovat školu smyku opravdu nechápu… 90% dementů, které denně potkávám na silnicích by se spíš naučit právě výše zmíněné základy…

  7. [7] Přehřátý agregátPromiň, pokud bys měl ty osobně detekovat přítomnost intelektu, tak to nemám šanci, i kdyby ho tam jen za mák bylo. Ty totiž nejsi ten, který by to byl schopen rozeznat.

  8. [10] TEPLÝ RENEGÁTNemusíš se tu omlouvat, pro příště postačí, když se tu budeš chovat slušně. Hlouposti si zapisuj do deníčku, zde na ně není nikdo zvědavej.

  9. drsoň detected[10]A jestli nebudeš hodnej, GTI ti ukáže zač je toho loket.

    Samozřejmě jen přes internet, ale i tak budeš brečet ještě tejden. Kapišto?

  10. křtinyáááá vidím, že se tu opět schyluje ke křestu ohněm a Ti, co nezvládli ani přípravku v sakristii jen závistivě čučí

  11. to PetrPetře,jsem rád, že Tě vidím. Měl si pravdu. Skutečně je lepší vybírat podle majetku.Už to má konkrétní obrysy a já se vyloženě těším.

  12. [11] Odpovím MILERÁDPromiň, že jsem se omluvil.

    Neslušného není zde na mé exhibici ni zbla, ale slibuji, že deníček si založím, pro jistotu, kdybych začal být neslušný.

    Omlouvám se, že jsem se na začátku omluvil. Jejda, omlouvám se, že jsem se teď omluvil…

  13. [11] jo,toho renegáta jsem si musel najít na wikipedii a není to zas tak drsné, jak jsem čekal. vlastně se určitými výklady cítím polichocen. díky. děkovat snad můžu, no uvidíme…

  14. [12] PETROVICEJinak, než přes internet to zde jde Petře těžko. Pamatuješ přeci, jaks celý nešťatný tu dokazoval veřejně internetovému světu, zes maturant, dokonce jsi tu vypsal své pracovní skoroúspěchy v branži toho industriálního bulváru. Těžké chvíle, co.

    Jinak je příznačné, že tu internáta hájíš, sympatie člověk totiž projevuje nejen v osobním, nýbrž i elektronickém životě. Pro mne jsi dokonalý diskuzní nýmand, takový… internátový ideál… budete si určitě rozumět.

  15. [18] SamohonkaZkus, a máš na to 3 pokusy, najít pasáže, kde mne Petr hájí, nebo projevuje sympatie. Nenajdeš ničeho. Pokud máš na mysli jeho příspěvěk č.[12], pak už raději nic nepiš, jeho význam je zcela jiný.

  16. HÁJOVNAUvidíš, internáte, že si tu s Petremká budete báječně rozumět. Stejná zhůvěřilá diskuzní krevní skupina. Zatím se tu moc neorientuješ a skutečnost, že neodtušuješ ani význam slov a vět je jen malou třešničkou na tvém nahořklém pokusu se tu nějak elegantně vymezit.

  17. [20] DvanácterákPokusím se Ti ve zkratce vysvětlit, co se svým příspěvkem snažil říct, když jsi to ani napodruhé nepochopil : myslí si o Tobě, že jsi kvalitní člověk a velmi sofistikovaný diskutér.

    Já jsem nadruhou stranu rád, že začínáš ukazovat svou pravou tvář. Odkopáváš se, a tak je to správné a jen tak dál.

    Tvá úporná snaha být vtipný, což se nedaří vůbec, je spíš k pláči. Tvé toporné poučky, které za každou cenu do svých příspěvků vkládáš, no nevím, jestli si je někdo bere k srdci. Tvůj pokus, znova otevřít nějakou starou, nedořešenou diskuzi o vzdělání a pracovních úspěších je ale výborný, tady bych vyzdvihl první dobrou vlastnost, kterou jsem u tebe našel – podlost… pokračuj prosím, nepřestávej, prostě jen tak dál hňupe, tedy pokud ti tak smím říkat 🙂

  18. zoufalec GTI[18] víš, je to už tak trošku tapný, jak ty tím internetem žiješ. Tak trochu to chápu, člověk, kterej je schopnej se několik hodin denně hádat s puberťákama na Auto.cz a dokazovat jim, jaký jsou nuly (a jakej ty je borec) – takováhle nula musí žít svůj život jen na internetu. Někdo holt žije na World of Warcraft, někdo má tisíce "přátel" na Facebooku a GTI všem na internetu dokazuje, jakej je borec a snaží se každýho setřít.

    A tady to bylo vidět víc než zoufale. Celá tahle debata začala ironickou poznámkou TNT [2], na kterou Laco reagoval naprosto v pohodě [4], zatímco ty jsi se zoufale odkopal [7].

    PS: moje soukromá rada – místo toho, abys hodiny přesvědčoval na Auto.cz 12tiletý děti že VW je etalon, zkus někdy zajít do kina, do divadla. Zkus si najít v reálným životě přátele a pak ti bude (stejně jako Lacovi) jedno, že se s někým "plácáš po ramenou".

  19. ad bržděníTexnická – k čemu je dobré sešlápnout spojku, aby mi nechcípl motor a fungoval mi posilovč řízení, když jsem po nárazu do překážky "napíchnutej" na volantu?

  20. [22] Nadhled a podhledLaco s nadhledem, GTI propadl. A přitom jsem napsal jenom takovou blbost. Ale těším se na další hodnoty, kterými nás bude kolega zásobit, teď už to nemůže ukončit, tahle diskuze musí žít dál, dny , měsíce roky….:-)

  21. zbytečnost…[21]
    Nesnaž se mu nic vysvětlovat nebo používat logický argumenty – je to zbytečný. Všimni se, že téměř nikdy nereaguje na to co napíšeš, a jen přidá jakýsi vzletný bláboly a urážky.

    Tohohle člověka je nutný brát jako rómskou rodinu – narazíš na ně, jsou hlučný, až na pár výjimek o ně nikdo nestojí a debatovat s nima je zbytečný.

    Pokud si o něm chceš udělat obrázek, projdi si diskuze na Auto.cz – to je zoufalství nejvyššího řádu. Nedokážu si představit člověka, kterej se 4 roky den co den hádá s dětma o svejch názorech na auta. Nejsměšnější na tom je, že o technice aut neví zhola nic (viz celá řada debat na tomto blogu), takže se ty jeho diskuze točej ohledně toho co je dobrý auto, co je etalon střední třídy a jaký auto je pro metrosexuály.

    Nevím jestli znáš starší kouska od Laca – u nich jsem se s ním docela hádal. A přiznám se, že jsem byl tak naštvanej že jsem si zjistil chtěl zjistit co je v reálu zač (silně pochybuju že jede přes anonymizer nebo TOR). Pak jsem si uvědomil že mi za tu hodinku práce nestojí a že je vlastně legrační.
    A teď mi ho je už jen líto. Předpokládám že normálně pracuje a když vidím ti desítky tisíc příspěvků na Auto.cz, je mi jasný, že mu na přátele nebo rodinu moc času nezbejvá…

    Pokud si s Lacem rozumí, pak mu to přej. Lepší jedno internetové přátelství než stovka zbytečných diskuzí…

  22. BRATŘI V TIKUJde to dobře, přesně jak jsem předvídal, jde o výjimečné souznění příznačně plochých duší, ohlodaných na tu nejzoufalejší diskuzní kost.

    Petře, všichni zde víme, cos za numero, vypsal jsi tu kdysi ze zoufalství i podstatné části svého deníčku. Jinak pokud po mě toužíš natolik, že sis chtěl dát investigativní práci (bože 😀 není žádným tajemstvím, že jsem prostej kladenskej kluk, původem z Poldovky. No a co? Tyhle věci tu můžeš považovat za hendikep jenom ty.

    Příliš se snažíš vypadat vzdělaně, aniž by sis byl současně schopnej uvědomit, žes topornej jak nedovařená špageta.

    Nemáš na to Petřeká. Nemáš slovo, nemáš větu, nemáš nic čím bys mohl na diskuzi kohokoli (s výjímkou internáta) jakkoli zaujmout.

    Než bulvárem sám sobě, než balvanem ve svém diskuzním hrobě…

    Tak se snaž, bulváre… 😉

  23. [24]Velmi cením, internáte, že tu veřejně přiznáváš, žes nahoře napsal blbost. Popravdě ovšem bychom si tu měli nyní napsat, že na blbosti tu čas není. Piš si to když tak na nečisto, a teprve pak toho krakena vypusť na monitor, jinak tu budeš za druhého prosťáčka (po Petroviká)- Mimochodem, podrobně si prosím přečti jeho věty pod č. 25, zejména tu pasáž, kde pohrdlivě píše o tom, že, cituju? "normálně pracuju". Abys tohle dobře pochopil, z neznámých příčin si ten bulvarista bere do pusy lidi, kteří pracují tzv. rukama, o těch tu šíří zajímavé úvahy, například, že jsou to lopaty. Takhle žít a takhle uvažovat… neskutečné. Je mi z toho na zvracení.

    Píši to to proto, aby sis tu zbytečně nedělal kamaráda z bezcharekterní diskuzní nuly. To ovšem poznáš časem sám. Stačí jen umět trochu číst.

    P.S. "Lopata", "normálně pracuju"… tohle nezapomeň, osobně tyhle životní postoje bulvaristy Petraká řadím na tu nejnižší možnou bahenní úrověň na kterou lze zdejší diskuze dostat. Poděkujme Petrovi, takový nešťastný talent se hned tak nenajde.

  24. [28]Ale tak se sakra trochu snaž, takhle mě to nebaví – ta " blbost " byla odkazem na " blbost " ve [2], přece mi nechceš říct, že člověk tvého formátu se nechá vyprovokovat k reakci, když vidí v textu oponenta slovo " blbost ".

    Ty s ním máš problém, tak mě do doho netahej a vyřiďte si to někde na poli ( internetovém nebo kukuřičném ). Za spřízněnce mi ho tady podsouváš jen ty sám, takže rady " Jak si vybrat kamaráda na internetu " jsou nepatřičné, zůstaň připraven a dobře naladěn 😉

  25. lolekPro gti – "normálně pracuješ" byla myšlena 8-10tihodinová pracovní doba – tzn. nejseš na podpoře nebo důchodce abys měl čas vysedávat u diskuzních fór.

    Je neuvěřitelný, jak jseš vztahovačnej.

    Už se fakt nedivím, že nemáš v reálným životě moc přátel…

  26. [29]Takhle to beru, TNT, pokud jsem tě po prvním tvém příspěvku podcenil, pak se jedná o nedopatření, které se mi tu přihodí jednou za deset, patnáct let. Koneckonců bych byl docela rád, kdybych se na počátku mýlil. Jedna bezcharakterní nula (Petrká) tu stačí.

    Nemám s ním problém, jen jsem tě (jak tak sleduju) asi nepatřičně házel do jednoho bahenního pytle s ním.

    P.S. Hezky teď v č. 30 vysvětluje jak to myslel s tou normální prací. Ještě si pamatuju jak obdobně tu lapal po dechu, když tu rozehrál svou teorii o tom, že jsem lopata… strašné, lidsky otřesné.

  27. smutné…Člověk, kterej denně na diskuzním fóru hnusně uráží druhé, má žaludek psát cosi o bezcharkternosti a lidskosti.

    Smutné, opravu smutné…

    🙁

  28. když tu rozehrál svou teorii o tom, že jsem lopata…

    Mohl bych sem dát odkaz jak to skutečně bylo, ale ono je to vlastně úplně jedno. Pokud někdo bude chtít, může si to vygooglit, ale gti pořád bude mlít to svoje.

  29. Grande finaleTo beru GTI. Byl to bodry seznamovaci vecirek 🙂

    Omlouvam se za vsechny podpasovky, kterych jsem vsak i ja schytal nepocitane. Neni nad to, zapojit mozek a pratelsky si pohovorit 🙂

    Tesim se na dalsi, věru ne tak peprne, diskuze.

  30. SPOJKA MEZI ŽVOTEM A SMRTÍ[23] Paranide, ano, ve chvíli, kdy jak píšeš zůstáváš "napíchnutý" na volantu, Tě skutečně nemusí příliš trápit, že kromě jiného zhasl také motor. Ale v momentě, kdy máš o trochu více štěstí, budeš velmi rád, že máš díky vyšláplé spojce motor stále v chodu a nemusíš se zdržovat startováním ve chvíli, kdy se na Tebe zezadu řítí rozjetý kamion.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *