Testováno na lidech

Víte jak se testují nadnárodní weby?Slíbil jsem, že se podělím o zajímavé informace o rozsáhlém uživatelském testu, který předcházel redesignu internetových stránek firmy Baťa.

Testování se zúčastnili v průměru středně pokročilí až pokročilejší uživatelé s několikaletými zkušenostmi s pravidelným (několikrát týdně až denně) používáním internetu.

Přibližně polovina účastníku testu na internetu již někdy nakupovala, o více než třetině se dá říci, že nakupuje na internetu často. Žádný účastník ale nikdy nenakupoval na webu boty, i když většina připustila, že si boty na internetu vybírá.

Web Bata.cz znali všichni účastníci s výjimkou cca 10 % a asi 67 % z nich ho navštěvuje alespoň jednou měsíčně. Znalost webu Bata.cz měla na výsledky jednotlivých účastníků samozřejmě vliv a při hodnocení byla vzata v úvahu.

Testovací metody:

  1. Popisy obrazovek
    Testované osobě byly postupně předloženy vytištěné stránky rozostřené tak, aby nebyly čitelné žádné texty (tzv. slepá mapa stránky). Úkolem bylo popsat, co je na obrázku vidět, pokusit se identifikovat jednotlivé části stránek a odhadnout jejich účel. Tento test byl předkládán jen osobám, které web Bata.cz znali méně.
  2. Cardsorting
    Účastníkům byl předložen balíček karet s napsanými hesly vystihujícími obsah jednotlivých položek menu katalogu. Úkolem bylo uspořádat karty do vhodných skupin. Kritérium uspořádání bylo ponecháno na vůli účastníka. Šlo o to, aby karty uspořádal intuitivně a jemu srozumitelným způsobem. Do zvláštní skupiny účastníci umísťovali karty, jejichž popis jim nebyl jasný nebo je neuměli do žádné vhodné skupiny zařadit.
  3. Úkoly
    Účastníkům byly postupně předkládány různé úkoly. Podle výchozích znalostí účastníka, jeho zájmů, tempa, způsobu řešení a dalších okolností byly některé úkoly vynechány, předloženy v jiném pořadím, či použity vhodné alternativy. Účastníci byly při plnění úkolů pozorováni a byly zaznamenány uživatelské chyby, kterých se dopouštěli, resp. problémy, se kterými se potýkali.

Zajímá vás, jaké úkoly museli testované osoby řešit? Zkuste se zamyslet a popuste uzdu své fantazii v diskusním fóru.

6 thoughts on “Testováno na lidech

  1. Fakt? Testovat?To potrebovali testovat? Takovou jednoduchou a obycejnou webovou prezentaci? Navic se spolehajici na system menu a zcela popirajici ty nejzakladnejsi pravidla pouzitelnosti? Linky co se otviraji nahodne v novych oknech? Fuj! Pry je to v XHTML, no to me fakt pobavilo. Michaji XHTML a HTML dohromady. Cele to vypada jako PowerPOint prezentace. Ostuda

  2. Testovali, ale máloŠkoda, že netestovali také v Opeře. Většina účastníku testu by asi kapitulovala při snaze použít horní popup menu 🙁

  3. Hm, pane Špinar, je vidět, že jste se na tom zatím pouze učili. Přeji vám hodně dalších podobných zakázek, časem se to určitě opravdu naučíte.

  4. Učili?Připusťme tvrzení, že testování a realizace změn jsou dvě naprosto odlišné věci. Dále připusťme tvrzení, že v rukou Dobrého webu bylo jen to testování. Pak by mě zajímalo, na čem je vidět, že jsme se zatím pouze učili. 🙂

  5. pantofleklasickym testem by mohlo byt vyhledani urciteho sortimentu jez si chce uzivatel koupit. v tom myslim web trochu nedostacuje – vyhledani terminu "pantofle" nevrati zadny vysledek. cesta pres katalog je trochu zdlouhava – radsi si je pak zajdou koupit vedle do obuvi 😉

    otevirani do novych oken a horni menu je opravdu pruda. ale jinak navigace webu neni spatna. nepochopil jsem barevne odliseni stranek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *