Depeche Mode v Praze, červen 2009

Černá z módy nikdy nevyjde


Víš, kámo, v určitým věku není hudba určena k tanci a poslechu, ale určuje životní styl. Díky ní se před světem vyhraníš víc, než vítězstvím v krajským kole matematický olympiády. V době, kdy se tu stály fronty na nový singl Jitky Zelenkový, bylo těžký dostat se k zahraniční hudbě. Ve východním bloku se koncerty sledovaly jen na filmovým plátně, We Will Rock You ale křičel jen Freddie Mercury z Budapešti. V roce 1988 se však na titulní straně Mladýho světa objevil frontman skupiny Depeche Mode, která v Praze právě koncertovala, a nástěnka ve svazácký klubovně měla hned o hrdinu víc.

Hele, brácho, dodnes cítím tu těžkou vůni hudební posluchárny v knihovně, jejíž zdi pamatovaly ještě stokrát víc než gramofon, na který jsem vždycky v pátek odpoledne, hodinku před odjezdem vlaku, položil desku, na který bych ani po dvaceti letech nezměnil jedinej tón. Tehdy jsem si svůj první walkman teprve vybíral v katalozích západoněmeckejch obchoďáků, a tak jsem se celej tejden těšíval na pětačtyřicetiminutovej pobyt v temným světě, kterej se ale tolik lišil od šedivýho světa za železnou oponou.

Příští rok, 25. června večer, budou hrát Depeche Mode v Praze poprvý venku. I kdyby svítilo slunce, uprostřed novýho slávistickýho stadionu budu stát zahalen do černočerný tmy ponurýho zvuku DM.

Depeche Mode

42 thoughts on “Depeche Mode v Praze, červen 2009

  1. VzpomínkyChceš-li si oživit vzpomínky, prolétni si dobové reakce tisku http://depeche.cz/web/revoluce já opatroval jako oko v hlavě článek z literárních novin Kmen.

    Třeba se potkáme, ale já mám lupeny na boční tribunu samozřejmě přijedu černým autem a „dressed in black“, poslouchajíc během cesty hlavně Black Celebration a Music for the Masses. Tři dny předtím jedu i do Bratislavy, tam se nechystáš? Koncert v rámci Summer Tour byl v červnu 2006 na Interu parádní.

  2. Byla jsem v Blavě v roce 2006, venku:-). DM patří mezi kapely s hvězdnými manýry ( 1-10) na 8, začali nejmíň o hodinu a půl po začátku.

  3. [2] DM a hvězdné manýry? 🙂 To platí možná u Madonny nebo Jacksona, zato Mart s Fletchem si klidně po koncertu zajdou na afterparty (Dave zacvičit a spát, už naštěstí není takový divočák jako během Devotional Tour). Kromě toho přiletěli do Blavy z Pešti a jestli se nemýlím, měli kapánek zpoždění. A vyšlo to akorát dohráli Sisters of Mercy, support doladil pódium, mezitím se setmělo a začala show. Beztak by to na otevřeném nezastřešeném stadionu nebylo za světla ono. Týden předtím začínali na Rock am Ring až v deset.

  4. máš v tom hokejVždycky jsem tě obdivoval, jak to všechno stíháš, ale dneska jsi to moc nevychytal – nebo nejsi ten slovenský brankář?

    HOKEJ Česko – Slovensko 7:0
    Sestava Slovenska: Laco (30. Petrík) – Graňák, Stehlík, S. Hudec, Slovák, Švarný, Malec, K. Sloboda, Juraško – Miklík, J. Mikúš, Skladaný – Kriška, Róbert Huna, Richard Huna – Radulay, Bulík, Hvila – Čaládi, Koložváry, Pašek. Trenéři: Ján Filc, František Hossa a Ľubomír Pokovič.

  5. Laco, lupen sice jeste nemam, ale s vysokou prabdepodobnosti budem na stejne akci. Jen neprijedu cernym autem, ale cernou salinou, nebo aspon zkusim kousinek saliny posprejovat nesmrtelnym piktogramem DM.

    Jesi ve Svajcu budou hrat Jagr s Markem, stribra ani bronzu se v semifinale bat nemusime! RUZA JE BUH!!!!

  6. [6] Roji, nechci tě strašit, ale Mod [7] má pravdu třeba pražský koncert na Touring the Angel (1/2006) byl vyprodán během devíti dnů. Docela spolehlivý je nákup via http://shop.depechemode.cz…1.html kupuji přes ty kluky lístky vždycky. Do prahy tam vidím jen na stání, v Bratislavě je k dispozici více alternativ. BTW nejedou do Vídně, takže spousta lidí, co jezdívala do rakouska, se nahrne do Prahy nebo do Blavy.

  7. na SláviiMožná se tam sejdeme, ale kdybys chtěl předpremiéru, skoč s náma někdy na oběd (www.blackangel.cz).
    Chodíme tam prakticky ob den, a druhou atrakcí (kromě DM) je tam vrchní – dvojník Izera…

  8. "poprvý venku"Jak poprvý venku? 18.6.93 hráli na Spartě, to je míň venku, než na Slávii? (byl jsem tam, fakt tam střecha nebyla)

  9. …doufám, že se to nikdo nedozvíVole, vězte všichni, že tam jdu pouze ze zvědavosti a protože chci vidět temnýho Laca na vlastní oči. Nejsem ani fotr, ani depešák…já jsem prostě metalák!!!

  10. MULTIŽÁNROVÝ LACO[1] Pavle, do Bratislavy se nechystám, zas takový fanda DM nejsem. Ale málem jsem si omylem na stránkách Ticketpro lístky na stadion Interu objednal.

    [2] Mod., DM začnou včas. Stejně jako začala hrát přesně Metallica. V Praze platí policejní hodina a v deset už musí být klid. Pražáci brzo ráno vstávají do rachoty.

    [5] Petře, jsi pozorný, děkuji. Včera jsem si hezky zachytal, v půlce zápasu jsem se musel nechat vystřídat, jinak bych nestihl Ordinaci v růžové zahradě.

    [10] Petře, děkuji za pozvání.

    [11] Co se odehrává na stadionu Sparty (odplivnutí) pro mě NEEXISTUJE.

    [12] Vankelte, definuj co je depešák. Pak Ti odpovím, zda jsem nebo ne.

    [13] Kdybys nejel, zaplatil bych Ti tetování Jsem hudební IGNORANT. Hele, bejku, zní to jako klišé (a taky to klišé jako prase je), ale rozdělujme hudbu na dobrou a špatnou. A DM jsou dobrá hudba. Stejně jako Metallica nebo Vladimír Mišík.

  11. Lacono jo, na policejní hodinu jsem zapomněla!, to ovšem zase nepříjemně omezuje cokoliv navíc:-(
    Na Spartě jsem viděla v 88 Wondera a vůůůbec to nebylo špatné:-)

  12. [14]…dyk joooooproto taky miluju džez a drým fiétr. Ale tam se ty nikdy nedostaneš. Jsem totiž zvědavej..když mluvíš o tyý kvalitě…, jestli vyrazíš se mnou prozměnu ty, když řeknu, že přijedou drými.

  13. Přemýšlela jsem jestli se vůbec do této debaty zapojovat, asi opět nezapadnu, ale takový je život. Každá doba má své „skvělé kapely“ které určují určité skupině lidí životní styl. DM na tom byla stejně, byli pro nás něco neskutečného (s porovnáním s našimi „slavíky“). Nestydím se za to, že si DM poslechnu (i když pro určitou skupinu lidí jsem „nemožná“),ale nejsem z nich na větvi. Až tam na jejich koncertě budeš stát v „černém“ zjistíš, že jsi se vrátil do doby „nezralých malin a pubertálních snů“. Užij si to tak, jako jsem si užila v létě v Lokti koncert Jethro Tull, byla to bomba.

  14. LACO IN BLACK[19] Dolly, k ponoření do ponurého světa DM nepotřebuji být v černém. Naopak. Vím jistě, že na tom koncertě budu mít zcela záměrně světlé triko. Ten červnový večer pro mě nebude ani výletem do let „nezralých malin a pubertálních snů“. Naopak. Těším se na jejich nové CD, stejně jako na skladby z minulé dekády. Líbí se mi, že DM hudebně neustrnuli, ale jejich styl se vyvíjí. Stejně jako můj.

    K Jethro Tull jsem se dostal až někdy počátkem devadesátých let, ale v oblibě je u mě tehdy převálcovaly nové kapely Pearl Jam nebo Nirvana.

  15. LacoVšichni se vyvíjíme, těším se na tvé názory za 10 let. Užij si DM v bílém triku. Žádná muzika není černá ani bílá (až na dechovku, to je hustý).

  16. to DOLLYJethro Tull a DM… to jsou dva světy. Jeden o vrcholné muzikantské tvorbě a druhý o… vykalkulované popstylizaci. Bohužel ta stylizace postrádá hlubší obsah (Laco mi to promine). Jedno však DM nelze upřít. Byli ve své době jiní, originální a pro řadu lidí tím (i) přitažliví.

    Tak tedy o Jethro – http://gti.blog.auto.cz…hro-tull/

  17. No i když nemám černou uniformu, tak alba od DM mám všechny. A to z toho důvodu, že se dají poslouchat celá(teda až na první 2 no začátky). A GTI celkem pobavil ve své době? Které? v 80 letech? Jenže oni mají i 90 letá i sočasnost. A doporučuji si pustit Music For Masses(to je to ve své době) pak Violator a Songs of Faith a Devotion z toho např. One Caress. Ani Béďa Smetana by to nesložil líp.

  18. GTIPřečetla jsem si tvůj článek a klobouk dolů. Vážně jsem si ho vychutnala. Kdo viděl koncert Jethro Tull, ví o čem píšeš.
    Mile si mě překvapil, vaše pubertálně trapné kočkování které jste zde předváděli mě možná pobavilo, ale teď vím že tu nejsem omylem. Jen tak dál….

  19. to GTIHádám, že teda s Lacem nejdeš? 🙂 Už jsem si všiml, že si potrpíš na libůstky.No, néééévadi. Já se na Laca za jeho chutě nezlobim…ani se mu nebudu omlouvat.Není jeho chyba, že na koleji nebydlel o blok vedle,než měl. Na druhým bloku by jistě našel na nástěnce vyvěšený floydy, morrisona, claptona, buchanana…tulla atd. Co ho znám, tak se do něj snažím něco vtluct. Ale tomáš marný tomáši.

  20. Tomáši, zkus to s tím Lacem ještě, myslím že to není marné, musíš změnit taktiku. Vaše nástěnka by se mi líbila.

  21. to DOLLYDěkuju za pochvalu. A to „kočkování“? Zde pozor… na bezcharekterní zhůveřilce nelze uplatňovat nějaký jemnocit.

  22. to FORDNechci ti kazit dopoledne, ale pokud hudební kvality MB vnímáš v rovině Bedřicha Smetany, pak snad jedině mokrej hadr na hlavu. Fasuje se hned vlevo za vrátnicí…

  23. Kazit dopoledne? A čím? Každý považuje za to kvalitní co se mu líbí. Jen jsem chtěl upozornit že DM jsou jiní v 80 letech a jiní 90 letech a v současnosti a prodavají víc alb,takže jsou přitažliví víc v posledních letech než ve „své době“.

  24. FORDEPomíjím infantilitu tvé třetí věty a napíši ti jen, že co se komu líbí není vůbec důležité, důležité je v předznačených souvislostech jenom to, kdo je muzikantské a skladatelské eso (to se nemusí překrývat) a kdo si na tu hudbu jen krásně hraje. Kdes koupil ten nesmysl, že DM jsou nyní přitažliví více, než ve své době, to jest v polovině osmdesátých let? To odvádíš z porovnání prodejů jejich LP tehdy a CD nyní? Opravdu chceš diskutovat na téhle úrovni?

    DM byli fenomenem. Nastolili status melodického, jemně potemnělého industriálního popu (popu, Forde) a tím se strefili do jistých očekávání mnoha mladých lidí v tehdejší době.

    Posloucháš-li hudbu ušima a ne jen očima, jistě ti neuniklo, že DM jsou vlastně to samé co Alphaville či AHA z té doby, jen se nepohybovali v pozitivních náladách. Byli to takoví… popoví undergroundi. Jo i takový porotimluv má své místo v moderní pop-hudbě.

    Laco nahoře napsal jednu výbornou větu o tom, že by ani po dvaceti letech na té jejich desce nezměnil ani tón Ano, jen o tom to u DM je. Vymhátli tep své doby, takříkajíc přinutili svou dobu k temnému a ovšem krátkému orgasmu. Ovšem nic více. Není žádné další… na to jim právě schází ten tvůj Smetana…

  25. GTI fakt nevím, co řešíš:-)Znám spoustu lidí, pro které není a nikdo nebylo nic víc, než Valící se kameny, ať už jde vo to, co udělali v 80. letech, nebo co udělali od té doby, prostě každý poslouchá to svoje a mnohé z toho považuje za to nejlepší.
    Já Ti budu tvrdit, že nejlepší kapela co kdy byla, je a možná i bude, jsou U2, a přitom vím, že od Joshuy nic lepšího nebylo a těžko bude. No a můžeš mi tu na to odpovědět třeba 15ti odstavci, nic se na tom nezmění:-), ani to, že tomu samozřejmě rozumíš líp:-))

  26. MODONOJedna věc je, jaké máme kdo oblíbené interprety, a druhá věc je, pokud jim tu stavíme pomník géniů Smetanova kalibru… Tedy Ford spojil nespojitelné. Jemu se líbí DM a PROTO je to kvalita. Tak to ovšem funguje pouze do jedenácti let věku…

    S těmi U2 máš pravdu. Hudební kvality takřka nula. Joshua byl trhák. Ono je to vůbec těžké, když my po těch muzikantech chceme pokud možno rok co rok novou pecku a tak na cca 70 minutách… Což je opravdu nadlidskej výkon. Já už se roky vlastně bojím kupovat své rockové oblíbence. Jistě, copak je možné aby třeba Clapton vydával čtyřicet let stále lepší a lepší desku?… no, nejde to.

    V tomhle je výborný jazz (poslouchám vlastně většinou jazz), pokud je muzikant dobrej, může hrát vlastně celej život jednu píseň a člověk bude stejně uhranutej…

    Bohužel, pravda je jenom v blues a v jazzu, v rocku ne. V rocku jen pokud má zřetelné bluesové kořeny. Jinak je to kýč.

    A pak je ta tzv. vážná hudba… tam je ta pravda absolutní. Nikdy nikde nejsou zachyceny stavy duše, pocity… tak, jako ve vážné hudbě. A to je pravda.

  27. GTIznám spoustu opravdových znalců vážné hudby, kteří ti řeknou, že Smetana je brak, třeba ve srovnání s Dvořákem, nakonec, něco na tom je:-)

  28. žádný překvpákoKvalita hudby – oblíbený téma normalizátorů a suchoprdů. V každé době a v každém čase se obejví jedinci, hrající si na ty nejchytřejší, v horším případě se snahou určovat pravidla.
    U kvality hudby se ohánějí tím co jim se líbí nejvíc, případně tím co vyčetli v knihách (a časopisech,že ;-D ).

    Ale jak by někdo chtěl určit OPRAVDOVOU kvalitu hudby? Pozná se to podle toho jak někdo ovládá nástroje? (je malmsteen lepší než metallica?). Pozná se to podle kritik v hudebních časopisech? (je bjork lepší než Alanis Morissette?) Nebo je kvalitní hudba ta co ji poslouchá nejvíc lidí? (je Eva s Vaškem lepší než Xavier Baumaxa?).

    Podle mého názoru je kvalitní hudba ta, která se lidem líbí a ze které mají dobrý pocit. Někoho mrazí při poslechu dvořákovy novosvětské, orfovy carminy burany, jiný je u vytržení z rifů cikánský královny od Uriah Heep, další ujíždí na hlase Whiteny Houston…
    Každej jsme jinej a každej máme jiný životní zážitky, zkušenosti a priority. Tak proč bychom měli mít jen JEDNU KVALITNÍ HUDBU?

    OT: Nevím co jsi GTI dělal za komnačů, ale už poněkolikátý opakuju, že máš chování kovanýho soudruha z politbyra UV KSČ. Ty taky hrozně rádi někomu něco určovali…

  29. MODONOJistě, že i v té vážné hudbě existuje rozpětí kvality, rozpětí skladatelské i interpretační. Vedle toho je v této souvislosti ovšem (nyní pro naše diskuzní potřeby) dobře si nastavit žánrová kvalitativní měřítka. A v nich opravdu na tom nejvyšším stupni muziky stojí ta „vážná“… v moderní (jaksi tedy populární hudbě) je pak lepší jen to, co se blíží k blues. Jak jsem psal, vše ostatní je vlastně kýč. O popu v této souvislosti netřeba psát, to je většinou jen než ten příslovečnej porcelánovej jelen nad televizi a na pletené dečce…

  30. DEPEŠEZkus něco k DM… co poslouchám nekraději tu (možná) nezajímá nikoho.

    P.S. Za toho hocha upřímné díky, depešáku… tohle potěší i od hudebního neználka.

  31. Jak jsem předpokládaliGTI píšeš hodně, ale o kokyně. Je to tak jak jsem napsal. Každý považuje za kvalitní co poslouchá a ty si toho zářným příkladem. V době kdy vyjadřovali nějaké nálady nadšenců,tak to možná bylo u tebe, ale pro mně to byla jen další skupina která se dostala do topten. Jak Alphaville(vlastním 1 ks CD výběr), A-HA(vlastním 1 ks CD výběr)NewOrder(vlastním 1 ks CD výběr)a řada dalších atd. Kde jsou tyhle skupiny? K DM jsem se dostal počátkem 90 let když jsem byl konfrontován s odrhovačkou Everything counts. Pak když jsem si to chtěl ještě poslechnout, tak sem vyhrabal sestry kazetu s DM a zjistil jsem, že je to poslouchatelné celé. Každý den jsem chodil kolem prodejny kde bylo ve výloze CD Violator. Tak sem zakoupil a hle opět poslouchatelné celé. A tak jsem kupoval další a další. Takže já jsem je nezačal poslouchat, protože bych se chtěl zařadit do nějaké skupiny nebo že by vyjadřovali názory nebo že to bylo v té době in, ale protože jsou pro mě poslouchatelní a dokonce celé desky. Což je výjímka. Většinu končím na 1-2 deskách. To je co většina interpretů zvládne a je to často jen výběr The Best of.

  32. [40] Barbare, takhle se vyjadřovat o Everything Counts, na kterej ujíždím přes dvacet let a která byla úžasnou tečkou každé show na Music for the Masses Tour? 🙂 Tedy, já začal s A Broken Frame (82), nad kterou dneska všichni ohrnují nos, ale já ji baštím dodnes. Pořád je z ní cítit ta pionýrská atmosféra doby, kdy DM utekli od Vinceho diskopopěvků k něčemu daleko temnějšímu a více oslovujícímu. Ale i na tej prvotitě (Speak and Spell) najdeš perly jako Photographic (v rockovějším kabátku na letní části Touring the Angel byla fantastická; a na zimní zase zahráli EC).

    Na DM je skvělé to, že se prostě nedají nikam zařadit. Jsou tak originální, že je nelze nukam zaškatulkovat (sám s tím mám potíže, když se mi v iTunes objeví velde sebe Speak and Spell a třeba Songs of Faith and Devotions, což je hovadina; asi budu muset vytvořit žánr „Depeche Mode“).

    BTW Forde, zdá se, že tě tenhle typ muziky zajímá; zkus se mrknout na http://www.last.fm…user/pavelkout – mohla by tě nejspíš chytnout australská Neuropa a další věci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *