Jak snížit spotřebu pohonných hmot?

Řadit stylem 1-3-5!Někde za oceánem se zvedne vítr a u nás se zvedne cena benzínu. Lidé v panice způsobí fronty u benzínek a doma si benzín lejí do vany s příjemným pocitem ušetřené pětistovky. Vývoj alternativních pohonných hmot je hudbou daleké budoucnosti, protože pro automobilové konstruktéry je zatím vrcholem pokroku moderní auto prošpikované desítkami odkládacích přihrádek. Většina řidičů pěšky chodit nezačne, to se raději uchýlí k trikům pro snížení spotřeby. Málokomu se však podaří přiblížit se byť jen na dohled rekordu Gerharda Plattnera, který dokázal na 847 km dlouhé trase dosáhnout u Fabie 1,4 TDI průměrné spotřeby 2,6 l/100 km.

V této souvislosti jsem si vzpomněl na jednu věc. Když necháváte auto „splývat“ (třeba při delším klesání), necháváte zařazen nejvyšší rychlostní stupeň nebo vyřadíte na neutrál? Nějak mi hlava nebere, že je prý úspornější první varianta…

18 thoughts on “Jak snížit spotřebu pohonných hmot?

  1. To je jednoduche… Pokud nechate zarazenou rychlost, brzdite motorem a tim padem se uzavre privod paliva. Potom jedete skoro zadarmo 😉

  2. Ano i neZáleží na tom, jaké máš auto. Pokud máš auto s klasickým karburátorem, tak za jízdy z kopce vyřaď. Motor běží tak i tak a aspoň tě nebrzdí.
    Jiná věc je u ‚stříkaček‘, tedy novějších aut s elektronicky řízeným vstřikováním. U nich je dobré nechávat rychlost, protože elektronika vyhodnotí, že se jede jen setrvačností a uzavře přívod paliva. Jakmile ale přidáš plyn {nebo třeba vyřadíš rychlost nebo otáčky motoru klesnou pod nějakou minimální hodnotu), tak elektronika motor opět sama ‚nastartuje‘ a pokračuje se vesele dál ve spalování.
    Tohle platí u benzínu, jak je to u nafty nevím, nikdy jsem neměl nějak extra dobrý vztah k ‚traktorům‘. 😉 Ale asi to bude podobné.

  3. VysvětleníVšechny výše uvedené vysvětlení jsou hlouposti nebo polopravdy…

    Pokud necháš zařazeno, tak spojka spojuje motor s koly, ta se točí sama od sebe když jedeš z kopce a tím roztáčí motor. Motor se tak točí, aniž by spaloval benzín.

    V případě, že se motor přestane točit – chcípne. Proto je každé auto nastaveno tak, aby když má nastat tato situace, přidá si motor sám trochu plynu.

    Tento děj řídí lambda sonda za motorem a její správné nastavení je také podstatou mnoha výkonostních tunningů (hl. Toyota Supra a Ford Probe).

    Takže zatímco motor spojený spojkou s koly je z kopce roztáčen vahou auta, pokud vyřadíš a rozpojíš motor od kol, musí se motor postarat sám, aby nechcípnul – tedy sám si otevře benzínové škrtící klapky a začne spalovat palivo.

    Toto platí u všech motorů, rozdílný je jen motor wankleův, který najdeš třeba v Mazdě RX-8.

    Takže vždy zařazeno.

  4. To AlexO funkci lamba sondy mas velice zajimavou predstavu… LS sleduje v podstate složení výfukových plynu (zbytkove O2 tusim)- dle tohoto slozeni pak ridici jednotka upravuje pomer spalovane smesi (benzin/vzduch) aby motor pracoval co nejefektivneji a s co nejmin emisema. A jakpak bys chtel LS nastavovat…? A škrtící klapky rozhodně neškrtí benzín 🙂

  5. to AlexJaký je rozdíl mezi tím, co jsem psal já a ty? Říkám snad, že se motor netočí? Jen že elektronika zastaví přívod paliva a zapne ho až v momentě, kdy otáčky klesnou pod nějakou minimální mez.

  6. JELENNeutrál NE! A nejvyšší rychlostní stupeň? Taky NE! Na pětku bez plynu jsem v lese z kopce sejmul JELENA. To už prostě neubrzdíš. Doporučuji takovou trojku s tím, že si po dobu "splývání" stihneš udělat další z nekonečného množství testů. Pro diskutéry: LACO v autě LAMBDA sondu nemá (v případě FABIE se jedná o obchodní trik), a tudíž mu s ní nezatěžujte hlavu. Protože BŮH s námi v případě, že LACO vezme šroubovák a půjde LS nastavovat.

  7. Nejvic clovek usetri na kole ;o)Ja osobne setrim benzin tak, ze jezdim do prace na kole. Prijemna 15km projizdka, nic me to nestoji a jeste delam neco pro sve zdravi ;o)

    Pokud jde o razeni pri jizde z kopce, taky mam vetsinou zarazeno. To co rika langusta je kravina, klidne muzes jet z kopce na nejvyssi stupen 40 km/h, takze nevim proc bys to neubrzdil….

  8. nejvíc ušetří Bob..protože auto nemá 🙂
    Nejvíc se ušetří, když se jezdí normálně a ne nějakým trikem, že budu z kopce jezdit na pětku a nebo bez vyřazené rychlosti 🙂
    Tip pro extra spořílky:
    1, – Vypněte při jízdě z kopce motor uplně..
    2, vyndejte klíč ze zapalování a vůbec…
    3, vystupte si, protože čím lehčí auto, tím méně se při brždění opotřebují brzdové destičky a Vy můžete z povzdálí brzdit auto telepaticky 🙂
    4, za ušetřené peníze si zavolejte odtah a kupte tank nebo OTčko..
    5, to už pak NEbudete potřebovat ANI odtah a peníze se Vám jen pohrnou 🙂

  9. to AustinZejtra to zkusím. Zabrzdím a jestli mi auto při 40 na pětku zaškobrtá, cáluješ pivo. Jinak standardně jezdím tak 120 a z kopce na 5 sundám pouze nohu z plynu. Chtěl bych vidět ten dojezd, aby se auťák zpomalil na 40. Tvůj výklad odpovídá 50 a nohu dolů … pak možná. Pokud jsi měl na mysli "uzavřenou obec", tak sorry. Nebo sedláš nějakej trakař?

  10. Laco: a v cem je problem? vcera jsem omylem natankoval 99 oktanovej benzin, ted je to teprv maso 🙂 asi u nej zustanu …

  11. to PiDiBiBuď rád, že ve své Mazdě nemáš dieselový motor. To bys pak ze svého "99oktanového omylu" už tak nadšený nebyl.

  12. Nechápu proč tolik povyku kvůli cenám benzínu? Já tankuji pořád stále za 500,-

    Pokud se někou nelíbý současná cenová politika jsou tu další možnosti:

    bionafta
    LPG
    kolo
    trolejbus

  13. to Austin40 km/hod + rychlost 5 = jede to, ale hrozně … máš u mne pivo. Jen doufám, že tě takhle jednou nepotkám při jízdě z kopce.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *