Nechceme přeladit! Nemáme kam.

Začal BOJ O ROZHLAS


Těsně před koncem loňského roku jsem napsal článek o chystaných změnách na Radiožurnálu. V komentářích GTI mimo jiné poznamenal, že tam, kde vetší projekt řídí žena, je to vždycky podezřelé. Nemýlil se. Nová podoba ČRo 1, která je dílem Barbory Tachecí, je příšerná a ne náhodou se nabízí srovnání s podobně šílenou podobou České televize na sklonku roku 2000 (tzv. Bobovize), za níž stála další nebezpečně ambiciózní žena Jana Bobošíková.

Protestní akce proti nové podobě Radiožurnálu asi těžko dosáhnou rozměrů protestů v době televizní krize před sedmi lety, ale prosím všechny, kterým není lhostejný osud posledního rozhlasu mezi rádii, aby sledovali obsah právě spuštěného webu Nechceme přeladit. Jde o stránky sumarizující odkazy na články kritizující novou podobu veřejnoprávního rozhlasu, k dispozici je diskusní fórum a především elektronická verze petice.

A ještě mám jeden důvod, proč vás žádám o podporu petice. Čistě osobní. Kdykoli totiž bude její název zmíněn v médiích, dostanu část svých koncesionářských poplatků zpět v podobě tantiém. Jsem totiž autorem názvu celé protestní akce. Včetně toho dodatku.

26 thoughts on “Nechceme přeladit! Nemáme kam.

  1. Laco, pravda!Nevím, kde všude zasáhla, ale ty jejich reprízy na ČR 2 jsou příšerné. Například Toulky minulostí ještě neskončily a už jede další repríza od začátku. Silvestr byl tak příšerný, že jsme ani rádio neposlouchali. Dívala jsem se do programu a přijde mi to, že se jedná o 70. léta m.st.
    Kdybys věděl, kde je nějaké dobré slovo a hudba, pošli, prosím tip.
    MSF

  2. [1] Za vysílání ČRo 2 Tachecí opravdu nemůže 🙂 A Toulky českou minulostí patří mezi nejúspěšnější a nejžádanější pořady…

  3. a co guru PríkazskýTen jako hegemon kontinuoval od Zvědavé kamery(Nutz,Tumlíř,Príkazský,Pavel Pokorný…ap).
    Vladko nese stále rudý prapor pod křídly mladokomoušů – (Jan Pokorný s bramborkou)a jako levý guru dával směr.
    Produkční Mathéovská klika zaplevelila na dlouhou dobu zpravodajství rozhlasu i televize.-pink-

  4. „kde vetší projekt řídí žena, je to vždycky podezřelé“ – vypadá to na celosvětové spiknutí!

    Jednotku Slovenskej televízie (STV) ako druhú najsilnejšiu televíznu stanicu na trhu bude viesť doterajšia programová manažérka STV Gabriela Topľanská.

  5. drobné upřesněníJá osobně musím protestovat proti hloupé poznámce o problémech s řízením projektů ženami. Naopak mám s nimi lepší zkušenosti – imho jsou pohotovější a netrpí pocitem méněcennosti (a s tím související snahou si „něco dokazovat“).

    Nicméně nehodlám polemizovat o tom, zda tachecí problémová je či ne. Obrázek si člověk může udělat i z krauzova „uvolněte se prosím“. (03.03.2006)

  6. DÍVČÍ VÁLKA[10] Petře, připouštím, že ta poznámka o ženách v řídících funkcích je zjednodušená, ale opravdu si také myslím, že u vysoce postavených žen je riziko, že jsou negativně poznamenány neustálým bojem s muži (v mužském světě to ženy nemají snadné). Tyto ženy jsou pak extrémně ambiciozní, arogantní a necitlivé. Prostě a jednoduše se z nich stanou muži na druhou.

  7. Akorát nevím,jestli to bude něco platné. Žádná petice nic nikdy nezměnila, bohužel.
    Dneska jsem poslouchala radio 1,5 hod. ráno a 20 min. večer v koupelně. TV nemáme, ticho a klid by se dalo lámat. MSF a hlavu vzhůru.

  8. štěstí[11] Z principu máš asi pravdu. Já měl ale asi zatím na ženský ve vedoucích pozicích stěstí. Nejvíc jsem na nich ocenil to, že u nich obvykle nebyl problém přiznat chybu – chlap (jako šéf) má obvykle pocit že přiznat chybu = menší penis.

    Nicméně jak jsem psal – ta tachecí je očividně „výjimka“ – je to vidět i v tom dílu Uvolněte se prosím:
    http://www.ceskatelevize.cz…02007
    Kraus ji dával sodu, jako už hodně dlouho nikomu. Asi mu byla taky „hrozně symaptická“.

  9. Prátelé….tenhle blog byl cenný v tom, že se v diskusích neobjevovaly voloviny. Já nikomu neberu názor na Radiožurnál, ba jsem trochu posmutněle potěšen, že tahle stanice stojí tolika lidem na internetu za debaty. To beru moc vážně, fakt. Ale jestli soudíte kohokoliv podle jednoho vystoupení ve svébytném televizním pořadu, tak mě to vadí. Ale to není podstatné. Fajn, prosil jsem o měsíc hájení nového programu. Nejde to, nevadí. Pokud je v té diskusi ještě trocha racionality, zkuste mrknout na tohle. A už fakt nebudu do vašich debat zasahovat:-)

    http://www.radiotv.cz…smerem.html

  10. zajímavé[15]zajímavý článek, ovšem když si odmyslím celou řadu polopravd a účelových tvrzení (viz dále).

    Zásadní otázkou (nevšiml jsem si, že by zde zazněla) je, zda tachecí dostala za úkol vytvořit komerční rádio, které bude mít vysokou poslechovost. Pokud ano, jsou veškeré diskuze pasé a je nutné přiznat že jde správným směrem a svůj úkol splní.

    Pokud zněl úkol „vybudovat moderní informační rádio“, pak si myslím, že jde o krok špatným směrem.

    A ještě k výše zmíněnému článku:
    hned v úvodu je citace:
    Chceme, aby Radiožurnál coby vlajková loď Českého rozhlasu byl modernějším a méně konzervativním rádiem schopným být v dlouhodobém horizontu absolutně většinovým rádiem v České republice. Chceme, aby byl Radiožurnál ještě lepší veřejnou službou než dosud s větším důrazem na kvalitní původní zpravodajství a kvalitní publicistiku, uvedla před spuštěním nového formátu Barbora Tachecí.“

    A právě druhá část šla nyní „do kytiček“ na úkor první. Kvalitní zpravodajství? Kvalitní publicistika? Tyto dvě slovní spojení jsou v poslední době na rž spíše „špatným vtipem“. Určitě někdo namítne, že to není pravda a že se kvalitní pořady určitě najdou – ano, ale bude to zřejmě jako na čt2, která zajímavé filmy (nebo seriály) pouští zásadně okolo půlnoci.

    Já osobně (jak už jsem tady psal) jsem k hudebnímu doprovodu hodně tolerantní, ale úroveň zpravodajství omluvit nedokážu. V článku RD zaznělo srovnání s čt – ano to je jedna ze mnou zmiňovaných polopravd: ačkoliv čt skutečně vysílá hollywoodské trháky a bulvární pořady, na kvalitě zpravodajství se to nijak neprojevilo. Ani amatér si nemůže nevšimnout bulvární rozevlátosti (a časté účelovosti) zpravodajství novy ve srovnání s přísnou profesionalitou čt.

    A ještě k hodnocení na základě „jediného pořadu“: na lidi působí vystoupení před kamerou různě – nervozita, hysterie… a každý kdo to zažil na vlastní kůži má úroveň tolerance dost zvýšenou. BT je profesionálka (tedy alespoň podle jejího dosavadního působení), takže bych očekával i přiměřeně korektní vystupování. Takovou dávku arogance a „jájismu“ jsem naposledy zažil na tiskovce s berdárem. Na ni bohužel sedí to co napsal laco v [11].

  11. TAM, KDE SE PÍŠÍ VOLOVINYAno, tomuto blogu se nějakým zázrakem opravdu idioti vyhýbají, čehož důkazem jsou obvykle kultivované diskuse. Na rozdíl od Vás jsem si ovšem v poslední době žádných VOLOVIN nevšiml. Bohužel se asi nelze ubránit personifikaci změn na Radiožurnálu do osoby paní Tachecí. A pokud jde o výše odkazovaný pořad pana Krause — skutečná osobnost člověka se projeví pod tlakem a právě pod náporem otázek pana Krause se paní Tachecí myslím obnažila dostatečně.

    Děkuji pane Pokorný za odkaz na článek, přečetl jsem jej a rozčílil jsem se. Nemám teď mnoho času na komentování některých VOLOVIN v něm uvedených. Navíc si myslím, že má reakce by si snad zasloužila vlastní článek tady na blogu.

    Takže večer.

  12. VOLOVINY DNENo… tak k těm ženskejm. Ženská je tahoun. Nezlomná, ovšem nevytváří pravidla, neprosekává cestu. Jakmile se ovšem na nějaké cestě, o níž je přesvědčená, že je to ta správná ocitne, nikdo ji nezastaví. Pokud jsou mezi ženami i dobré manažerky, pak jsou to ty, kterým příroda (bohužel pro ně) nadělila dovnitř hlavy i kus chlapa. A to je vše. Nenech se ukolébávat tím, že ti naivkové světa našeptávají, že právě dnes dochází k velkým změnám ve společnosti, v pojetí role muže a ženy. Svět je stále stejný. Sto tisíc let. Stejný je proto, že máme stále stejné hlavy, stále stejné duše a stále stejná srdce.

    Co se týká toho radia… mám sice dokonale naladěno ale jsem také dokonale rozladěn. Nebýt tam ráno hlas toho pana Pokorného, už to neposlouchám. Stále dokola celé dopoledne i odpoledne „rozjuchané“ zprávy, „rozjuchaní“ moderátoři a (co je otřesné) i „rozjuchaná“ muzika. Informační hodnota pro průměrně inteligentního člověka nula. Třeba dnes… normálně jihnu, asi na deseti minutách se rozebírá, kdo z politiků s kým a komu zahejbá… na tohle namám. A vůbec… když si teď sednu a rozpomenu se, co jsem se za celý den dozvěděl, čemu se tam zasmál (za celej den ani jedinej stylovej fórek)… tak odpovídám – takřka nic. To „takřka“ vyjadřuje informaci o tom, jaké bude počasi…

  13. SouhlasHudebni dramaturgie byla priserna uz predtim. Co mi ale extremne vadi na nove podobe jsou ty jingle.

  14. Re: Přáteléad [15] Pane Pokorný, ten článek na RadioTV.cz je jeden z mála pozitivních, ale je třeba také uvážit, kdo jej psal. Nikoli běžný posluchač: Radek Dresler je skutečný odborník na mediální marketing, ale taky je to člověk, který dokáže ostře rozlišovat a mezi formáty Hot AC, Hot Hits nebo Schlager-Melodie; člověk, pro kterého jsou Kiss a Evropa2 výrazně odlišné stanice a rozdíl mezi formáty Impulsu a F1 je nebetyčný. A z mnoha článků, které jsem od něj kdy přečetl, si troufám tvrdit, že jako posluchači mu právě tyto středoproudé komerční stanice (hitrádia) vyhovují nejvíce a formát (bývalého) Radiožurnálu musel být úplně mimo oblast jeho chápání (omluvte tu nadsázku, není myšlena zle). Typického posluchače Radiožurnálu, kterému komerční stanice splývají do jedné masy, nedokáže je prakticky rozlišit a požaduje od poslechu rádia kvalitativně úplně odlišné parametry, podle mě pan Dresler dokáže jen těžko pochopit. Stejně jako mnozí z „nás“ nevidí moc rozdílů mezi komerčními stanicemi, nevidí on příliš rozdílů mezi (někdejším) Radiožurnálem a třeba Prahou. Pro mě je to ale třeba rozdíl nebetyčný a nelze to vůbec srovnávat, pro něj sotva postřehnutelný (patrně něco jako „zatuchlo jako zatuchlo“). Může-li tvrdit, že „konzervativní část programu si posluchač najde na ČRo 2 Praha“, o mnohém z toho to i svědčí.

    A když píše „pokud stejná píseň zazní v rádiu třikrát denně, není na tom nic špatného“, je zcela jasné, že uvažuje výhradně v intencích formátů komerčních rádií, toho souvislého „proudu“, kde platí úplně jiná pravidla než pro poslech RŽ a pořadově orientované stanice. A konečně, pokud napíše „A že ve vysílání chybí normalizační hity? Chce se mi zvolat: hurá!“, pak je to už úplně mimo, protože „normalizačních hitů“ podle mě subjektivně od nového roku naopak přibylo. Možná to tak technicky exaktně není, ale jestli je píseň „normalizační“, nebo jen stará, je pod mou rozlišovací schopností – já jen bolestně vnímám, že průměrné stáří písniček na playlistu Radiožurnálu je dnes asi 20 let.

    Já panu Dreslerovi jeho názor neberu a je určitě v pořádku, že se neobjevují názory jen výhradně jednostranné. Ale na druhé straně je to názor poměrně irelevantní, protože je z pohledu komerčního a marketingového, zatímco typický posluchač Radiožurnálu z těchto kategoriií vybočuje, stejně jako by z nich měla vybočovat hlavní zpravodajská stanice veřejnoprávního rozhlasu.

    Ovšem měl-li by mít pan Dresler pravdu, pak by to znamenalo, že Radiožurnál skutečně úmyslně chce opustit orientaci na inteligentnější, zvídavější a svépravnější posluchače a na minority a zaměřit se na posluchače průměrného, většinového a otravných extrémů z krajů Gaussovy křivky se zbavit. Pak ale prosím, ať to někdo řekne narovinu – tyto dvě cílové skupiny jsou totiž protikladné a nelze vyhovět oběma současně.

    A to je nejspíš jádro problému, o který tu běží.

  15. Ještě dodatekMyslím, že celý názor pana Dreslera shrnuje jediná jeho věta: „Doba prostě přeje infotainmentu a je jen dobře, že to pochopili i na Radiožurnálu.“

    Toť, oč tu běží. Ti, kterým *infotainment* přijde jako dobrý nápad, versus ti, kterým připadá spíš jako sprosté slovo.

  16. InfotainmentTaky je otázka, proč by se měl Radiožurnál podřizovat tomu, čemu přeje doba? Já bych čekal, že naopak půjde proti módním vlnám a proti zájmům inzerentů a bude tak jako dřív stanicí zaručující kvalitu a možnost výběru různých pořadů, které navíc díky podcastu plnily službu veřejnosti nejenom ve vysílání. Rozhovor paní Výborné s dopoledními hosty si myslím tuto funkci tolik neplní…

  17. Infotainment Dovedu si představit, že rozhovory s hosty L. Výborné mě budou bavit při cca dvouhodinové jízdě v autě. V práci se ale bohužel nemůžu soustředit na docela příjemné a zajímavé povídání. Takže při vysílání L.V. „vypínám“ a pamatuji si jen to, že si do pořadu pozvala zajímavovu osobnost, kterou jsem si nemohla v klidu poslechnout, což je můj problém. Co mě ale dnes dostalo, bylo to, když si ze zprávařkou sdělovaly, jak je skvélé a důležité, že jsou cool a happy. Docela se mě to dotklo, páč jsem z toho jejich vstupu měla dojem, že si z nás, koncesionářů, tak trošku utahujou. Takže bych jim ráda vzkázala, že se možná svým rádobyinteligentím humorem pobavily, ale u mne hodně klesly. Hlavně paní Výborná. Tu zprávařku neznám, takže je mi celkem ukradená, ale její pranostiky na konci zpráv mě udiví pokaždé. Kam pro ta moudra chodí?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *